6. Invigning av ny centrummiljö senast 2030
Enköpings mest centrala plats är just nu en grop med ett plank. Moderaterna har haft åtta år på sig, men vi kommer att agera för att Statt-tomten ska bli till nytta för invånarna. Gator och torg kring centrum ägs av kommunen. Där vill vi permanenta gågator, öppna upp möjlighet till fler uteserveringar och koppla ihop centrum med ”Parkstaden Enköping”. Lekplatser, parkinslag och offentlig konst kan med enkelhet förvandla centrum till en levande plats, vilket gynnar restauranger, butiker och caféer.
Därför vill vi:
- Subventionera bussbiljetter för personer som är över 70 år
- Bjuda in Enköpingsborna till en invigning av en ny centrummiljö, där gropen är borta, senast i juni 2030
- Ordna parkeringsplatser i anslutning till centrum så att de som behöver bil kan ta sig dit utan att bilarna tränger undan uteserveringar och aktiviteter
- Sänk avgiften för torghandel i centrum
- Ge ungdomar sommarjobb i stadsmiljön, som turistvärdar och gatumusikanter
- Ha avgiftsfri kollektivtrafik för ungdomar under sommarlovet