Tack för förtroendet

Tiden går fort när man har roligt och idag gör jag min sista dag av mitt 6 månader långa förordnande och vill därför passa på att tacka för förtroendet.

Det har varit intensiva månader som började med flytt från Östra Järnvägsgatan i april och in i vår fantastiska partilokal på Kyrkogatan, där vi hade officiell invigning den 1 maj. Vi hade drygt 70 besökare där under eftermiddagen och fick även publicitet i EP.

Det blev också startskottet för valrörelsen. Min sjunde valrörelse under mina 22 år som aktiv inom partiet och att denna gång få sitta mitt i smeten så att säga var en ny, inspirerande och spännande upplevelse.

Vi ska vara stolta över den valrörelse vi genomförde. Även om vi inte gick fram så mycket som vi hoppades är vi fortfarande största parti i kommunen. Vi behöll våra mandat i fullmäktige samtidigt som vi kan konstatera att andra tappar – vissa mer än andra.

Vårt samtalsmål på 10.500 samtal var med facit på hand kanske lite väl optimistiskt. Vi borde nog ha utgått från vårt samtalsresultat i förra valrörelsen och utifrån det satt ett mer realistiskt mål. MEN – vi nådde trots det nästan ända fram!

8.691 samtal registrerades, 1.642 dörrar som vi knackade och samtal som vi ringde öppnade/svarade inte. Det ger totalt 10.333 försök! Bara 167 ifrån vårt mål!

Men med handen på hjärtat – hur många av oss har inte pratat politik med 10 eller fler personer under valrörelsen. Samtal som inte registrerades! Vi är drygt 300 medlemmar så matten blir ganska enkel…

Med det sagt skulle jag vilja rikta ett stort tack till alla partikamrater som på olika sätt bidragit i valrörelsen – ingen nämnd, ingen glömd. Ni har varit och är även fortsättningsvis ovärderliga!

Vi har också fått många nya medlemmar under mina månader på partilokalen och de fortsätter strömma in. Vi har ett SSU som växer enormt i Enköping. Alla dessa krafter måste vi ta till vara. Tillsammans kan vi göra skillnad och Enköping bättre!

Partilokalen på Kyrkogatan är en tillgång och säkert en bidragande orsak till det ökade medlemsantalet. Jag borde kanske hållit räkningen på alla besök jag haft under dessa månader, för de har varit otaliga.

Det har varit människor som bara varit nyfikna på vad det är som händer i lokalen, folk med minnen från Rådhuskaféet och Ekbloms Musik, turister med partisympatier som imponerats av lokalen, nya och gamla medlemmar som kommit in på en kopp kaffe och pratat politik. Så många givande samtal som givit mig inspiration och kraft i mitt uppdrag.

Nu går vi in i en ny mandatperiod och har ett jobb att göra i fyra år. Självklart ska vi fortsätta ha våra medlemsmöten och fylla dem med matnyttigt innehåll, men min förhoppning är att vi också ska kunna träffas utan en fastslagen agenda eller dagordning.

Inom skolans värld brukar man säga att den bästa pedagogiska utvecklingen sker i spontana möten mellan pedagoger i korridorer och på rasterna i personalrummen. Jag tror, efter alla samtal jag haft dessa månader, att vi behöver tänka likadant.

Så varför inte dra igång ”Sossepuben” igen, träffas för att bara fika och prata, titta på en fotbolls- eller hockeymatch en lördag tillsammans, följa en riksdagsdebatt på TV – alla idéer är välkomna! Vår partilokal ger förutsättningar och vi ska nyttja den maximalt.

Vi ska också finnas där människor finns – potentiella väljare. Det räcker inte med att komma de sista veckorna innan valet 2026. Vi kan bjuda in till öppna möten i olika bostadsområden och kransorter för att diskutera aktuella frågor. Vara delaktiga när olika arrangemang genomförs i kommunen. Fortsätta sprida vår politik på sociala media och ta debatterna där.

Kommunmedlemmarna ska känna att vi är ett parti som är aktivt, som lyssnar och tar till oss – med målsättningen att vår fantastiska kommun hela tiden ska bli bättre.

Vi har att göra de kommande fyra åren, men vi är många och tillsammans kan vi!

Återigen – stort tack för förtroendet att ha fått ägna mig åt politik på heltid under den här perioden!

NU KÖR VI!

Matz Keijser