Socialdemokraterna fortsätter i opposition

På torsdagskvällen samlades medlemmar för Socialdemokraterna i Enköping till ett extrainkallat medlemsmöte. Förhandlingsdelegationen meddelade då att det framkommit att det nuvarande fempartistyret har för avsikt att tillsammans med ytterligare ett parti (Nystart Enköping eller SD) bilda politiskt styre för de kommande fyra åren.

– Vi har inte lyckats få ihop en konstellation i de förhandlingar vi haft med andra partier, informerade Jesper Englundh för medlemmarna. Till största del har det handlat om låsningar mellan andra partier, där relationerna mellan dessa varit hindren.

När det också stod klart under torsdagen att det kommer att fattas beslut på måndagens kommunfullmäktige om en ny kommunstyrelse försvann förutsättningarna för Socialdemokraterna att ingå i en styrande koalition.

Medlemsmötet delade förhandlingsdelegationens bild av förhandlingsläget och fattade beslut om att fortsätta sitt politiska arbete i opposition.

– Det betyder inte att vi stänger några dörrar, menade Jesper Englundh. Vi är det största partiet, har en otroligt kompetent laguppställning och är alltid beredda att ta ansvar.

På måndagens kommunfullmäktige ska fullmäktiges presidium, fullmäktiges valberedning, kommunstyrelsen samt krisledningsnämnden väljas. Dessutom kommer partiernas förslag till gruppledare anmälas.