Arbetsmarknadsministern i Enköping

Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark besökte under fredagen Enköping. Det var två inplanerade verksamhetsbesök – Hemtjänstcentrum och Westerlundska gymnasiet.

Majlene Westerberg, ordförande för LO-distriktet Mellansverige, arbetsmarknadsminister Eva Nordmark och kommunalrådet Jesper Englundh.

På Hemtjänstcentrum var kommunals medlemmar inom just hemtjänsten inbjudna till samtal och diskussioner med Eva Nordmark och kommunalrådet Jesper Englundh. Även ordförande för LO-distriktet i Mellansverige Majlene Westerberg fanns på plats.

Arbetsmarknadsministern lyfte bland annat frågan om hemtjänstpersonalens arbetsmiljö och vikten av att ge möjlighet till heltidstjänster. Jesper Englundh pekade också på att man från Socialdemokraterna lokalt i Enköping går till val på att kunna erbjuda heltidstjänster, få bort de delade turerna och den ovärdiga minutstyrningen.

– På kongressen i 2021 drev Kommunal frågan om arbetskläder och arbetsskor stenhårt, menade Eva Nordmark. Till en början sa partistyrelsen att det inte var en fråga för kongressen att ta ställning till, men Kommunal stod på sig och klargjorde att det verkligen är en arbetsmiljöfråga.

Arbetsmarknadsministern påpekade också att Socialdemokraterna i Enköping har frågan om arbetskläder och arbetsskor som ett vallöfte.

I Uppsala kommun har man lyckats driva igenom frågan om arbetskläder och skor. Här i Enköping har Socialdemokraterna lyft det tillsammans med Kommunal, men inte fått något gehör från den styrande minoriteten.

– Vi vet att det är möjligt att genomföra och det här är en viktig del i att visa att vi tar personalens arbetsmiljösituation på allvar, sa Jesper Englundh. I Uppsala har man gasat och använt Corona-pengar för att nå i mål. I Enköping har styret valt att lägga pengarna på hög.

Arbetsmarknadsministerns besök i Enköping avslutades på Westerlundska gymnasiet där både elever och personal fick möjlighet att lyssna på och ställa frågor till Eva Nordmark.