Civilminister Ardalan Shekarabi om konsumentfrågor på Blommandagen

Årets tema på Blomman-dagen den 16 februari kan ses som en fördjupning av fjolårets tema inför stundande Europaparlamentsval; vikten av en stark socialdemokrati i EU och vår möjlighet att påverka konsumentfrågorna på europeisk nivå. Leif Blomberg hade liksom Ardalan Shekarabi konsumentfrågorna i sin statsrådsportfölj.

Blommandagen börjar klockan 10.00 lördagen den 16 februari i ABF:s lokaler på Östra Järnvägsgatan 1 i Enköping med en kort inledning om Leif Blomberg – från Bahco i Enköping till statsråd i regeringen. Därefter pågår seminariet med Ardalan Shekarabi till cirka klockan 12 då fika och dryck serveras.

Enköpings arbetarekommun inbjöd 2014 till den första Blomman-dagen. Den knyter an till Leif Blombergs liv och gärning som verkstadsarbetare och facklig förtroendeman i Enköping, ordförande i Metall och statsråd i socialdemokratiska regeringar. Syftet är att ge kunskap och inspiration för att arbeta vidare för de värden som Leif stod för i samhället och på arbetsplatserna. Första året inledde Stefan Löfven om schysta villkor på arbetsmarknaden. Året därpå var det Annika Strandhäll som talade om framtidens socialförsäkringar. År 2016 behandlade Ulf Bjereld flyktingsituationen i Sverige och världen. Mikael Sjöberg, generaldirektör för Arbetsförmedlingen talade 2017 och ifjol talade IF Metalls ordförande Marie Nilsson om vikten av fackliga frågor inför valet.

Alla intresserade är välkomna till årets Blomman-dag!

Arr: Enköpings arbetarekommun, LO och ABF

Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet